پلاسكو مرد تا برند شد!

۱۵ بازديد

 

صبحگاه 30 دي ماه 1395 ، ســاعت 7:59 دقيقه، در خيابــان جمهوري تهران، چهارراه استانبول، فقط «پالسكو» فرونريخت، فقط 16 آتش نشان جانفشان شهيد نشدند، فقط خسارت چنــد آگهي رايگان هزار ميلياردي وارد نشــد، بلكــه قلب مردم فروريخت، قلب بازار شكســت و حتي قلب تبليغات و برندينگ هم ايستاد! «دست نامرئي» نماد تجارت مدرن ايران در 17 طبقه بعد از 54 ســال شكست؛ اســتخوان هايش خاك شد و تابلوي ســر دِر آن، از زير تلي از خاك آگهي رايگان و آتش، بيــرون آمد تا برندش بعد از مرگش بر ســر زبانها بيفتد؛ باز هم نوشدارو بعد از مرگ ســهراب! حادثه پالسكو با توجه به ماهيت دراماتيك ســقوط آن و تحريك عواطف مردمي، از منظر آگهي رايگان، بازاريابي و برندينگ نيز اتفاق ويژهاي است و اكنون به يك برند جهاني مبدل شده است.دست هاي نامرئي  آدام اسميت، نظريه پرداز مشهور اسكاتلندي قرن 18 ،پدر علم اقتصاد آگهي رايگان مدرن و فيلسوف اخالقگرا، در كتاب نظريه عواطف اخالقيكه در سال 1762 ميالدي و 17 ســال قبل از اثــر معروفش، ثروت ملل، نگاشته، از دست نامرئي نام برده است. وي معتقد است منفعت شــخصي در تعامل با اجتماع، مهمترين عامل آگهي رايگان محرك اقتصادي است و چرخ اقتصاد با دست نامرئي كه تنظيم كننده بازار و متعادل كننده قيمت هاســت، مي چرخد نه با دخالت دولت. سواي انتقادات به ليبراليســم اقتصادي و نقد سرمايه داري در كشور ما، پلاسكو، اولين ساختمان بلندمرتبه و مدرن در ايران و خاورميانه در آغازين سال هاي دهه 1340 را مي توان نمادي از همين دست هاي نامرئي اسميت دانست. مالكيت پلاسكو آگهي رايگان را به يك شخص حقيقي يعني حبيب القانيان، رئيس انجمن كليميان تهران سازنده اولين كارخانه پلاستيك سازي نسبت مي دهند كه نماد اعتبار صنعت پوشاك است.از جمهوري تا منهتن  برندها هميشــه محصول نيســتند: از پلاسكو و آلومينيوم در جمهوري تهران كه مالكشــان يكي است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.